Bugüne ait herhangi bir kay?t bulunamad?.

Fıkıh Köşesi | Soru ve Cevap Detayı

Tarih   : 08.08.2011 14:56:06
Yazan  : Erol ŞEN
Soru No : 999

Soru   : Necasetler ve Necasetlerin Temizliği Hakkında Bilgi Verirmisiniz?

Cevap Tarihi : 08.08.2011 15:19:44
Cevap :

93
– soru:
necis olan şeyleri ve necasetin çeşitlerini açıklayınız?     



93- cevap: necaset
iki çeşittir:



1- galîza,
(ağır pislik)



2- hafîfe, (hafif pislik)



1- galîza;
İnsanın bedeninden çıkıp da, (bedenden) çıkması abdesti veya guslü
gerektiren her şey (necaset-i galîza, ağır pisliktir).
(örneğin); dışkı, sidik, meni, mezi, vedi, irin, cerahat ve ağzı doldurduğu
takdirde kusmuk; keza, hayız, nifas ve istihaze kanı; keza, yemek yiyebilsinler
veya yiyemesinler küçük erkek veya kız çocuğunun sidiği; keza, şarap, akıcı
kan, leşin eti yağı ve derisi; keza, eti yenmeyen (hayvanların) sidiği;
keza,  (at, katır, eşek) dışkısı, sığırın
dışkısı, köpeğin dışkısı, tavuğun ördeğin ve kazın pisliği; keza, yırtıcı
hayvanların dışkısı da (dâhil olmak üzere) bunların hepsi necaset-i galîza,
(ağır pisliktir). keza domuz bütün cüzleri ile ağır pisliktir.



2- hafîfe; eti yenen
(hayvanların) sidiği, atın sidiği ve eti yenmeyen kuşun pisliği[1]
(necaset-i hafîfe, hafif pisliktir).



 94 – soru: (necaset-i)
galîza ve (necaset-i) hafîfe arasında ki fark hangi şeyde ortaya çıkar?



94- cevap: (galîza ve
hafîfe) arasında ki fark, kendisiyle birlikte namaz kılmanın caiz olup
olmamasında ortaya çıkar. şayet namaz kılan (kimsenin) elbisesine veya bedenine
dirhem kadar veya daha az miktarda necaset-i galîza isabet ederse, (bu
pislikle) namaz (kılmak) kerahetle birlikte caizdir.



şayet namaz kılan (kimsenin)
elbisesine necaset-i hafîfe isabet ederse, (pislik) elbisenin dörtte bir
miktarına ulaşmadığı müddetçe (bununla) birlikte namaz (kılmak) caizdir. şayet
necaset-i galîza dirhemden fazla olursa veya necaset-i hafîfe elbisenin dörtte
bir miktarına ulaşırsa (bunlarla) birlikte namaz (kılmak) caiz olmaz.



 95 – soru: necaset,
bedene veya elbiseye isabet ederse temizlemenin yolu nedir?



95- cevap:
şayet
necaset gözle görünen (türden) ise, elbiseyi veya bedeni
temizlemenin yolu, temiz bir su veya suyun haricinde sirke ve gül suyu gibi
temiz bir sıvı ile yıkama yoluyla (pisliğin) kendisini gidermektir.



şayet (necaset), sidik ve necis
su gibi gözle görünmeyen (türden) ise, temizlemenin yolu, yıkayan kişiye, temiz
oldu zannı galip gelinceye kadar (necasetin bulaştığı şeyi) yıkamasıdır.



 96 – soru: şayet (kişi)
gözle görünen necaseti giderir, fakat (necasetin) izi kalırsa, hükmü ne olur?



96- cevap:
eğer
yıkamakla necasetin kendisi gider ise, (necasetin) koku ve renk
gibi giderilmesinde meşakkat olan eserinin (iz’inin) kalması zarar vermez.



97 – soru: necasetleri temizlemek
için başka yollar var mıdır?



97- cevap:
evet
(vardır). bu mevzuda fukahâların zikrettiği bir tafsilat
bulunup, (aşağıda) sana bir kısmını (aktaracağız);



1- hacmi olan bir necaset meste
isabet eder, (necaset) kurur ve (necaseti giderecek şekilde mesti) yere sürter
ve necaset de giderse, (bu mestlerle) namaz kılmak caizdir.



2- şayet elbiseye meni isabet
eder ve (meni) yaş olursa, elbise ancak yıkama ile temizlenir. eğer (meni)
elbisenin üzerinde kurursa, sidikle karışmamış olması şartıyla[2] (bu
durumda meniyi) ovalamak yeterli olur.



3- ayna veya kılıç’a necaset
isabet ederse, (her ikisinde de) silmek yeterli olur.



4- şayet yere necaset isabet
eder, (necaset) kurur ve eseri (iz’i) de giderse, (necasetin isabet ettiği)
yerde namaz kılmak caiz olur, fakat (necasetin isabet ettiği) yerden teyemmüm etmek
caiz olmaz. lakin (bu) yer yıkanır ve necaset giderse, her iki husus (namaz
kılmak ve teyemmüm yapmak) caiz olur.



5- deri tabaklanırsa şüphesiz
temiz olmuş olur ve üzerinde namaz kılmak caiz olur. aynı şekilde, (tabaklanmış
bu deriden) yapılmış (su) tulumundan abdest almak da caizdir. domuzun derisi
ise ebediyen temizlenmez. İzzet (ve şerefinden) dolayı insanoğlunun derisini
kullanmak da caiz olmaz.










[1]
(eti yenmeyen diye) kayıt getirdi; çünkü hanefiler göre, güvercin ve serçe
gibi, kuşlardan eti yenenlerin pisliği temizdir.







[2]
eğer zekerinin başı sidikle necis olmuş ise, ovalamakla temizlenmez. serahsî’nin
“el-muhît”
(isimli esrinde) böyledir, “-fetevâyi hindiyye










Fıkıh Soruları Ana Sayfası
Ziyaretçi Sayacı | Bugün : 51 Toplam : 1947192                   Moderatör : Erol ŞEN |